Matrend

cropped matrend magazin.png

A sofőr fáradtsága az egyik leggyakoribb oka a közlekedési baleseteknek. A szakértők új módszerekkel próbálják bizonyítani az alváshiányt, de ez még mindig nehéz.

2023-ban egy női sofőr Hamburgban fékezés nélkül fának ütközött. Mindkét utas megsérült. Az első meghallgatáson a sofőr azt mondta, hogy túl fáradt volt, és ez volt a baleset oka. Egy tanú azt állította, hogy az autó több mint 50 méteren keresztül folyamatosan balra kanyarodott.

A szakértők szerint, ha egy autó folyamatosan kanyarodik, a sofőr a gázon felejti a lábát vagy kiegyenesíti a kanyart, akkor biztos, hogy valami nincs rendben. Ha ezt tapasztalja, tartson megfelelő követési távolságot és sokkal jobban figyeljen oda.

A közlekedési orvosok figyelmeztetnek: ha valaki körülbelül 22 órája nem aludt, úgy reagál a volánnál, mintha 1,0 ezrelék alkohol lenne a vérében.

A szükséges alvásmennyiség egyénenként változó, és az életkortól is függ. A rövid alvóknak négy órára, a hosszú alvóknak akár tizenegy órára is szükségük lehet.

Ausztrál tudósok vérmintát használnak az alváshiány meghatározására. Öt biomarker állítólag 99 százalékos biztonsággal mutatja meg, hogy valaki 24 órát vagy annál hosszabb ideig volt-e ébren.

A különböző riasztók, a kamerák, az autók vészfékező funkciói és az utakon elhelyezett csíkok a balesetek megelőzését és az álmos sofőrök időben történő figyelmeztetését hivatottak szolgálni.

“Minden technológia ellenére a sofőrnek végső soron önmagát kell felmérnie” – mondja Sylvia Kotterba, aki a fáradtság okozta balesetek szakértője is.

Ha fáradtnak érzi magát, ne vezessen! Pihenjen meg, és csak akkor üljön volán mögé, ha teljesen kipihent.

via blikk.hu nyomán

Facebook hozzászólás

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük