A friss kompetenciamérés kimutatta, hogy a magyar diákok szövegértése jóval alacsonyabb, mint amire számítani lehetett volna. Sok fiatal kerül ki az iskolából úgy, hogy valószínűleg felnőttként sem lesznek képesek másra, csak betanított munkára.
Az elmúlt évekhez képest jelentős mértékben csökkentek a magyar diákok pontszámai a legújabb kompetenciamérésen, különösen aggasztóan alacsony eredményeket értek el a szövegértés terén – számol be az e heti HVG. Azóta, hogy 2008-ban sztenderdizálták a méréseket, még sosem tapasztalták ennyire gyenge eredményeket egyetlen vizsgált évfolyamon sem, mint 2022-ben, különösen a nyolcadik és tizedik osztályban volt jelentős visszaesés.
A nyolcadik osztályos diákok közül a tanulók 40 százaléka nem érte el az alapszintet szövegértésben és a digitális eszközök használatában. Az is megfigyelhető, hogy a Covid-19 miatt bevezetett távoktatás hatással volt a digitális képességeikre, melyek eleve gyengék voltak. A tizedikes diákok közül pedig egynegyedük sem érte el az alapszintet, ami komoly aggodalomra ad okot, hiszen nehéz elképzelni, hogy később másra lennének alkalmassak, mint a betanított munkára. A matematika terén is hasonló a helyzet, bár a természettudományos tárgyakban sokan felzárkóznak a nyolcadik és tizedik osztály között.
A regionális különbségek kiemelkedőek: Budapest ugyan csökkent a teljesítménye, de még mindig jóval jobb eredményeket mutat, mint az ország többi része. A Nyugat-Dunántúlon is megfelelő a helyzet, de például szövegértésből 174 vidéki járás közül 71-ben a nyolcadikosok átlaga nem éri el az országos átlag szintjét, ami a hatodik helyen álló országos átlaghoz képest rendkívül gyenge eredmény.
via hvg.hu nyomán/ borító: Wikimedia