Matrend

cropped matrend magazin.png

A rágózásnak talán nem tulajdonítasz különösebb fontosságot, miközben komoly hatással lehet az egészségedre. A rágó többre képes, mint hogy csak frissíti a leheleted – különösen, ha ez a mindennapjaid részévé válik. Bár a rágózásnak vannak bizonyos egészségügyi előnyei, figyelembe kell venned néhány negatív hatását is. Összefoglaljuk, hogy a kutatási eredmények szerint a rendszeres rágózásnak milyen következményei lehetnek.

Javíthatja a mentális egészséget Egy 2015-ös tudományos áttekintés megállapította, hogy azok, akik rendszeresen rágóznak, kevésbé hajlamosak a stresszre és a szorongásra. Ennek az lehet az oka, hogy a rágózás szerotonint szabadít fel az agyban, ami javítja a hangulatot.

A cukros rágók különböző egészségügyi problémákat okozhatnak Ha nem cukormentes változatban veszed meg, egy rágó körülbelül 2 gramm cukrot tartalmazhat, ami nem tűnik soknak, de ha egész nap rágózol, akkor ez akár már jelentős mennyiségű cukrot jelenthet, ami káros lehet az egészségedre.

Csökkentheti a fogszuvasodás kockázatát A rágózás serkenti a nyáltermelést, ami segíthet eltávolítani a savakat és ételmaradékokat, amelyek az evés-ivás után a szádban maradnak. Klinikai vizsgálatok kimutatták, hogy azoknál, akik az étkezést követően 20 percig cukormentes rágót rágva, csökkent a fogszuvasodás kockázata.

Emésztési problémákat okozhat A cukormentes rágógumik cukorpótlókat tartalmaznak, amelyek általában nincsenek negatív hatással az egészségre, de gyakori rágózás esetén súlyosbíthatják az irritábilisbél-szindrómával (IBS) vagy más krónikus emésztési problémákkal küzdők tüneteit.

Szakemberek szerint az aszpartámot vagy a szukralózt tartalmazó termékek kicsit kíméletesebbek lehetnek a belekhez.

Javíthatja a memóriát Egy, az Applied Cognitive Psychology című folyóiratban 2018-ban publikált tanulmány alapján a tanulás közben rendszeresen rágózó tanulók jobban teljesítettek a vizsgákon. Kutatók szerint ennek az lehet az oka, hogy ilyenkor vér és oxigén áramlik az agyba, így az ember jobban koncentrálhat és fogékonyabb lehet a tanult információkra.

Hozzájárulhat a rágóízületi gyulladáshoz Ha gyakori rágózóként rendszeresen fej-, állkapocs- vagy arcfájdalmat tapasztalsz, az a rágóízületi gyulladás jele is lehet. Ez abból ered, hogy az állkapocscsontot a koponya többi részével összekötő temporomandibularis ízület túlterhelődik, ami krónikus fájdalomhoz vezethet.

Segíthet többet mozogni A Journal of Exercise Science & Fitness című folyóiratban 2021-ben tettek közzé egy tanulmányt, amely úgy találta, hogy a séta közbeni rágózás előnyös lehet. A résztvevők legalábbis rágózva nagyobb távolságot tettek meg és megnövekedett a járási sebességük, így több kalóriát égettek el.

Felboríthatja az étkezési rutint A rágózás csökkentheti az éhségérzetet, ami akár jó dolog is lehet, mert visszafoghatja a nassolás utáni vágyat. Ha azonban étkezések maradnak ki miatta, az rendellenes étkezési szokások kialakulásához vezethet.

via divany.hu nyomán / illusztráció freepik.com

Facebook hozzászólás

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük