Döntött is a Konklávé!

Az új pápa megválasztásával véget ért a Szent Péter trónjának rendkívüli széküresedése, amely Ferenc pápa hirtelen halálát követte. A konklávé azonban példátlan kánonjogi helyzetben zajlott, hiszen több bíboros vett részt a választáson, mint amit a szabályok megengednek. A május 7-én kezdődött konklávéra 133 választásra jogosult bíboros jelentkezett, noha az érvényben lévő apostoli konstitúciók szerint legfeljebb 120 vehetne részt. Ez felvetette a választás érvényességének kérdését, mivel a szabályzat szerint a túllépés semmissé teheti a fölös bíborosok szavazatát.
ÍGY DÖNTÖTT A KONKLÁVÉ:
A hír nem ért véget! Folytatáshoz használd a KÖVETKEZŐ OLDAL gombot!
—>> KÖVETKEZŐ OLDAL
Ez is érdekelhet:
A technológiai újításai ellenére a Mazda Skyactiv-X motorja meglepően hétköznapinak hat a mindennapi használat során.
Amikor először teszteltük ezt a motort, észrevettük, hogy alapjáraton és alacsony fordulatszámról gyorsítva enyhén dízeles hangja van, ami magasabb fordulatszámon egy kissé érdes, négyhengeres zúgássá alakul. A motor 6500-as fordulatszámnál korlátoz, de ezen kívül úgy viselkedik, mint egy teljesen hagyományos szívó benzines. Bár műszakilag úttörő megoldásokat alkalmaz, ezt vezetés közben nem igazán lehet érezni. A későbbi verziók valamivel simábban járnak, de karakteresebbnek nem mondhatók.
A Skyactiv-X nem tudja felvenni a versenyt a szegmens élvonalába tartozó turbómotorok erejével, de kevesen közelítik meg a Mazda 3 utazási fogyasztását. A motor működésének két oldala van: nagyon alacsony fordulaton is hajlandó kellemesen működni, nem ráz és nem morog, így erőteljesnek tűnik – de ez csak a látszat. Ha gyorsítani akarunk, akkor több fokozatot is vissza kell váltani, hogy érdemben gyorsuljon. A gázreakciók lineárisak és pontosak, de a hosszú áttételezés miatt a motor nehezen pörög fel, és magas fordulaton sem mutat különösebb élénkséget. Egyszerűen nem érezni benne a gyárilag megadott teljesítményt.
Méréseink szerint a 0–60 mph gyorsulás 9,1 másodperc volt, ami lassabb, mint például a papíron gyengébb Mercedes A200 (7,8 mp) vagy a VW Golf 1.5 eTSI (8,3 mp). Ezek automata váltós verziók voltak, de a negyedik fokozatban mért 30–70 mph gyorsulásnál sem volt jobb a Mazda: 14,2 másodperc, szemben a Mercedes 9,6 és a VW 9,1 másodpercével.
Habár a frissített Skyactiv-X verzió valamivel több lóerőt kínál, a teljesítményérzet szinte változatlan.
Éppen ezért sokaknak jobb választás lehet az új, olcsóbb 2.5 literes Skyactiv-G motor. Ezt a CX-5-ből ismerhetjük, most a CX-30-ban is elérhető, és érezhetően nyomatékosabb karakterű. Ez egy hosszú löketű, négyhengeres szívómotor, ami bár csak 138 lóerőt ad le, a gyakorlatban dinamikusabbnak érződik, és manuális váltóval majdnem egy másodperccel jobb gyorsulást produkál 0–100 km/h-ra, mint a régi 2.0 literes változat.
A motor karaktere kissé „régi iskolás” – van benne egy kis duruzsolás és rezgés egyes fordulatszám-tartományokban, de sem nem bántó, sem nem kellemetlen. Egyszerűen csak jól reagál a gázpedálra, hamar elérhető a nyomaték, és lehetővé teszi a korai felkapcsolást, így ritkán kell közel mennünk a piros tartományhoz – szokatlan tulajdonság egy szívó benzines családi autónál.
A fogyasztása nem kiugró, de korrekt: vegyes használat mellett 5 liter/100 km körüli értéket produkáltunk, hosszabb utakon pedig 4,5 liter alatti átlag is elérhető volt, mérsékelt vezetési stílussal.
Bármelyik motorral is választjuk, a Mazda 3 egyik legnagyobb erőssége a manuális váltója. Nem olyan rövid és precíz, mint az MX-5-ben, de így is a kategória egyik legjobbja. A fokozatok határozottan, mégis könnyedén kapcsolhatók, akár finoman, akár lendületesen vezetünk – igazi öröm vele dolgozni.
Leave a Comment