A NYUSZET szerint az áfa-visszatérítés vagy az élelmiszer-utalványok nem valódi segítségek, mivel sok nyugdíjas nem tud olyan összegeket elkölteni, ami után érdemi visszatérítést kapna. Több mint 200 ezer nyugdíjas él 100 ezer forint alatti ellátásból, és 900 ezren a megélhetési minimum alatt. A szervezet hosszú távon méltányos, kiszámítható nyugdíjrendszert és a reálbérekkel arányos emelést szorgalmaz.
VIA Blikk
Ez is érdekelhet:
Mondhatsz bármit a Mazda enyhén megmosolyogtató, de őszintén hangoztatott jinba ittai („az autó és a sofőr eggyé válása”) szlogenjéről – a gyártó kétségtelenül bizonyította már, hogy a hétköznapi modellekre is figyelemre méltó menetdinamikai hangsúlyt fektet.
A CX-5, mérete és tömege ellenére, meglepően precíz irányváltási képességekkel rendelkezik. Nem harapja úgy az ívet, mint amit sportos viselkedése elsőre sugallna, de a kormányreakció gyorsasága és pontossága révén mégis sok riválisánál többre érdemes.
A frontrész néha könnyűvé válik nagyobb lejtőkön, és ha ilyenkor elveszed a gázt, az elektronikus stabilitásvezérlés lép közbe, hogy kontrollálja a hátsó tengely mozgását.
A kétség azonban nem a kormányzási visszajelzésnél, hanem inkább a deréktáji kényelmi szintnél jelenik meg. Mechanikailag jól sikerült kompromisszumot kötöttek: a CX-5 – nagy, magas építésű SUV létére – ügyesen kanyarodik passzív futóművel is, és mégis elfogadható rugózást kínál.
A CX-5 határozottan a feszesebb SUV-k közé tartozik, ám nagyobb tempónál a csillapítás kellően kifinomult, így a másodlagos úthibákon is folyékony marad az autó mozgása.
Városi környezetben, vagy nagyobb úthibákon viszont a kevésbé sportos beállítottságú vezetők feltehetik a kérdést: megérte-e a kezelhetőség oltárán feláldozni a kényelmet?
A Tiguan adaptív futóművével például jobban képes elszigetelni az utasokat az úthibáktól, mint a Mazda.
Gyors, belátható kanyarokkal teli hegyi úton viszont a CX-5 a megszokott, jól kontrollált billenési szintet nyújtja. De ha a kanyar szűkül, és a tempó irracionálisan magas, akkor a jármű magas súlypontja és tömege végül érvényesül – a karosszéria ilyenkor már érezhetően megdől.
A Mazda egyébként is híres arról, hogy a saját útját járja – és a CX-5 sem kivétel.
Igen, ez a családi SUV néhány konvenciót követ: konzervatív formavilág, széles felszereltségi skála és választható opciók. Ám az, amiben markánsan különbözik riválisaitól, az a hajtáslánc.
Egy 2.0 literes szívó benzines motor egy ekkora SUV-ban? Vagy egy 2.5-ös összkerekes? És dízel is? 2025-ben?
Az első generációs CX-5 idejekorán csatlakozott az SUV-őrülethez – világszerte 1,5 millió darabot értékesítettek hat év alatt. Így a második generáció, ezekkel a kissé szokatlan motorválasztásokkal, nagy feladatot vállal.
A Mazda egyértelműen a prémium és félprémium SUV-márkákat célozza meg, de sok esetben több ezer fonttal aláígér ezeknek, ha figyelembe vesszük a felszereltséget is.
Ez azt jelenti, hogy a CX-5 riválisai a középkategóriától (Ford Kuga, Kia Sportage, Skoda Karoq) egészen az olcsóbb, komfortorientált modellekig (mint a Citroën C5 Aircross) terjednek.