A javaslat gazdasági hatásai összetettek. Egyfelől növelheti a lakossági fogyasztást, mivel az idősek jellemzően a kapott összeget azonnal elköltik a mindennapi szükségleteikre, ami élénkítheti a belső piacot. Másfelől azonban a költségvetési teher sem elhanyagolható, különösen, ha a gazdasági kilátások bizonytalanok. A kormány számára tehát kulcsfontosságú, hogy megtalálja az egyensúlyt: hogyan biztosítható a szükséges forrás, anélkül, hogy más szociális támogatások háttérbe szorulnának. Egyelőre nincs végleges döntés, de a téma napirenden van, és a következő időszakban várhatóan további egyeztetések és számítások következnek. Egyes javaslatok szerint csak a kisnyugdíjjal rendelkezők kapnának 14. havi nyugdíjat, az alsó összeg még nem meghatározott ésez CSAK tervezet!
VIA Tudásfája
Ez is érdekelhet:
Amikor 2021-ben először megjelent az Egyesült Királyságban, a Hyundai Ioniq 5 erőteljes nyilatkozatot tett egy olyan autógyártótól, amely valóban ki akarta aknázni azt a versenyelőnyt az elektromos autók terén, amelyet közel egy évtizednyi fejlesztéssel már addigra felépített.
A markáns formatervétől kezdve, a retró, 1980-as éveket idéző karosszériaarányain át, egészen a figyelemfelkeltő „parametrikus” világítási megoldásokig, ez a 12/10-es méretarányú ferdehátú autó kifejezetten arra készült, hogy kitűnjön. Néhány évvel a megjelenése után még mindig sikerül neki.
Azóta ugyan több apróbb frissítésen is átesett – például megjelent a driftelésre is képes, vérforraló Hyundai Ioniq 5 N változat –, a közepes méretű elektromos autók piacán időközben számos gyártó igyekezett agresszíven ledolgozni a Hyundai korábban megszerzett előnyét a tisztán elektromos családi autók szegmensében.
Ez az egyik legversenyképesebb kategória, tele valóban vonzó alternatívákkal, így az Ioniq 5 élete ma már korántsem olyan egyszerű, mint indulásakor. Amikor 2021-ben megjelent, a Hyundai inkább lágy, kényelmet előtérbe helyező futóműhangolást választott számára. Ez különleges vonzerőt jelentett sok sportosabb karakterű, élénk hajtásláncú vetélytárssal szemben – és az Autocar is kifejezetten pozitívan fogadta ezt.
A vásárlói visszajelzések azonban más képet festettek. Sok tulajdonosi fórumon olvashatók észrevételek a túl puha kezelhetőségről és a gyenge karosszériamozgás-szabályozásról. Ezért a Hyundai 2023-ra feszesebbre hangolt, ún. „smart-frequency” lengéscsillapítókat szerelt az autóba, melyek finoman, de érezhetően megváltoztatták a jármű menetdinamikáját.
A változás nem drámai, az autó nem veszítette el teljes mértékben a rugalmasságát, és nem is lett zavaróan kemény. Valójában még mindig az egyik legpuhábban rugózó autó a piacon. A hosszú hullámú útegyenetlenségeket továbbra is könnyedén veszi, csak már nem olyan „ringatózó” módon, mint korábban.
Ugyanakkor a nagy kerekek (felszereltségtől függően 19 vagy 20 colosak) és a költséghatékonyságot szem előtt tartó futómű kialakítás miatt a kátyúkon való áthaladás kissé darabos lehet. Autópályás utazás közben a zajszint elfogadható, bár nem kiemelkedő. Egy 2023-as, 77,4 kWh kapacitású, 20 colos kerekekkel szerelt modell esetén 70 mérföld/órás sebességnél 69 dBA-t mértünk, míg a 2024-es tesztautónk – 19 colos kerekekkel – szubjektíven valamivel halkabbnak tűnt. Mindenesetre egy Skoda Enyaq még csendesebb.
A szerethető, nagytestű karakter a kezelhetőségben is megmutatkozik. A karosszéria mozgása kanyar közbeni bukkanóknál kissé laza, és olykor érezni lehet, ahogy a kéttonnás tömeg nem épp arra tartana, amerre mi szeretnénk. A menetstabilizáló persze mindent biztonságban tart, de nehéz lenne azt mondani, hogy ez az autó precízen követi az utat vagy igazán közvetlen kapcsolatot teremt a vezető és az aszfalt között.